Projectomschrijving
De gemeente Tilburg heeft het stationsgebied totaal her ontwikkeld. Deze herontwikkeling werd verdeeld in een aantal deelprojecten waarvan de Willem II Passage er één is. In de oude situatie vormt het spoor een barrière voor een vrije doorgang vanaf de zuidzijde naar de noordzijde van het spoor. Het doel was om met de Willem II Passage de verbinding, de bereikbaarheid en de verkeersveiligheid van de centrumzijde van Tilburg met de nieuwe stedelijke ontwikkeling aan de noordzijde van het spoor, te verbeteren.
Het project omvat een betonnen tunnelbak met een lengte van ca. 32 meter en een breedte van ca. 13 meter. Het tunneldek is op gedeeld in twee delen, beiden voor een dubbel spoor, met een overspanning van ca. 13 m. De spoor dragende tunneldelen werden aan de Noordzijde van het spoor in twee delen geprefabriceerd en daarna ingeschoven. Tunneleinden en tussendelen werden daarna ter plaatse gerealiseerd. Aan de zuidzijde sluit de tunnel aan op het bouwdeel Tijdelijke fietsenstalling, het voormalige post-perron. Ten behoeve van de aansluiting met de tunnel, werd in de bestaande betonnen achterwand een sparing gemaakt en een vide met betonnen borstwering in het dek.
Scope voor Seconed
Technical Inspection Service betreft de aspecten constructieve veiligheid en duurzaamheid. Met als doel om uiteindelijk een Verborgen Gebreken Verzekering op het project af te sluiten.