Projectomschrijving
Naast de bestaande Coentunnel (kruising van de Amsterdamse Ringweg met het Noordzeekanaal) wordt een tweede afgezonken tunnel gerealiseerd. Deze bestaat uit 5 rijstroken, verdeeld over twee asymmetrische tunnelbuizen. De oostelijke buis heeft een capaciteit van drie vaste rijstroken in noordelijke richting (Amsterdam-Zaandam). De westelijke buis biedt ruimte aan twee wisselstroken die, al naar gelang de noodzaak, van rijrichting kunnen veranderen.
De Tweede Coentunnel is net als zijn voorganger een afzinktunnel. Het gesloten gedeelte van de tunnel bestaat uit vier afzinkelementen van elk ca. 180 meter lengte. Deze elementen worden vervaardigd in een bouwdok nabij Barendrecht. Van daaruit worden zij via de Nieuwe Maas, de Noordzee en het Noordzeekanaal naar de afzinklocatie gevaren. De tunnel, toeritten en afzink elementen, heeft een totale lengte van 1283m.
Scope voor Seconed
Seconed werd door de Coentunnel Company gecontracteerd als interne 2de lijns toetser. De toetsen betreffen een nazicht op het ontwerp, definitieve toestand, als ook op de uitvoering. Bij de toetsing van de afgezonken delen werd ook de tijdelijke situatie, het transport, beoordeeld. Naast al dit werden er op diverse andere onderdelen toetsen uitgevoerd op vraag van Coentunnel Company.