Projectomschrijving
Het sluizencomplex van Terneuzen is gelegen in Zeeuws-Vlaanderen en vormt de verbinding tussen de Westerschelde en het Kanaal van Gent naar Terneuzen.
Het project “Nieuwe Sluis Terneuzen” beoogt de toegankelijkheid van de Kanaalzone te verbeteren. De Kanaalzone is de zone die zich tussen Gent en Terneuzen uitstrekt langs het kanaal Gent-Terneuzen en waarlangs talrijke industriële activiteiten plaatsvinden. Met de komst van de nieuwe sluis kunnen grotere zeeschepen doorvaren tot aan de haven van Gent en zullen de wachttijden aan de sluizen afnemen.
De “Nieuwe Sluis” wordt net zo groot als de sluizen in het Panamakanaal, namelijk 427 meter lang, 55 meter breed en 16.44 meter diep.
De sluishoofden zullen voorzien worden van 4 roldeuren die over rails lopen met een middenstandsgeleiding. Over elk sluishoofd zal er een basculebrug voorzien worden zodat er altijd doorgang verleend kan worden aan het wegverkeer over de sluis.
Scope voor Seconed
De sluisdeuren, van het type roldeur, zijn rechthoekige staalconstructies van 25*58*8 meter en wegen ongeveer 2000 ton per stuk. De deuren zijn tweezijdig kerend en bestaan uit twee huidplaten met horizontale verstijvers aan de buitenzijde, een rijdek, een drijfkist en onderin een horizontaal gelegen vakwerk. De sluisdeuren liggen op een boven- en onderrolwagen welke over de in de kolk en in het sluishoofd aanwezige rails rijden.
Bij de sluishoofden zijn er twee identiek uitgevoerde basculebruggen voorzien. Deze bestaan uit een volledig gelaste, stalen beweegbaar deel (val), opgebouwd uit een dekplaat afgewerkt met een epoxy slijtlaag en verstijfd met trogvormige verstijvingsprofielen in langs richting van de brug, 19 dwarsdragers, 2 hoofdliggers met vakwerkconstructie onderling niet gekoppeld en een ballastkist met ballast opgehangen aan de uiteinde van de vakwerkliggers. De totale lengte van de bruggen bedraagt 85.65 meter en de totale massa circa 2.200 ton per brug (staalconstructie + ballast). Daarmee passen deze bruggen in het rijtje van de grootste basculebruggen in Europa. De brug wordt aangedreven door twee forse hydraulische cilinders, waarbij men zelfs met één cilinder de brug kan openen en sluiten.
In opdracht van Sassevaart heeft Seconed een TIS-controle uitgevoerd op de “Nieuwe Sluis” van Terneuzen. Door middel van gedetailleerde schaduwberekeningen werden zowel de roldeuren als de basculebruggen nagerekend en beoordeeld. De productie in China gedurende 1.5 jaar werd opgevolgd door middel van maandelijks bezoeken. Tijdens deze bezoeken werden er ook steekproefsgewijze inspecties doorgevoerd op het coatingsysteem door NACE gecertificeerde coatinginspecteurs van Seconed. In een tweede fase werd ook het bewegingswerk bijbesteld en werd onder andere ook de brugcilinder met een lengte van bijna 18 meter in uitgeschoven toestand op de maximale belasting en de vermoeiingsbelasting beoordeeld.