Interview met onze Key Accountmanager Kelly

Kun je in het kort is vertellen over jouw loopbaan bij Seconed?
Ik ben in 2013 van start gegaan bij Seconed, wat is de tijd gevlogen als ik erover nadenk. Ik heb diverse opleidingen gevolgd en verschillende stappen gemaakt tot mijn huidige rol als ‘Key Accountmanager’ binnen onze Nederlandse vestiging. Bij deze overstap heb ik de support en betrokkenheid van het hele bedrijf ervaren. Deze ondersteuning vind ik niet alleen kenmerkend, het maakt mij trots om voor Seconed te werken.

Hoe ervaar je de samenwerking met jouw collega’s? Kun je deze samenwerking nader omschrijven?
Leuke vraag vind ik! Dit komt, omdat ik de samenwerking met collega’s één van de belangrijkste aspecten vind in mijn werk. De absolute kracht van onze organisatie is de medewerkers die er werken en de manier waarop deze experts samenwerken in o.a. projectteams. Ik vind het gaaf om te zien hoe specialismes samenkomen. Tevens houdt deze samenwerking elkaar scherp. We vullen elkaar aan waar nodig, mooi toch?

Waar haal jij je voldoening uit?
Voldoening uit je werk halen vind ik een heel belangrijk punt. Gelukkig haal ik dit uit meerdere zaken, bof ik even! Zo kan ik er erg genieten van de kunde van de collega’s en de bedrevenheid waarmee zij hun specialisatie uitoefenen. Ik merk dat zij onze opdrachtgevers vol passie helpen beter te bouwen. Dat maakt dat ik vol overtuiging kan vertellen over Seconed en dat geeft mij veel voldoening. Een tweede aspect dat mij voldoening geeft is de samenwerking die tussen de collega’s binnen de organisatie plaatsvindt, zoals ik zojuist al aanhaalde. Je merkt dat het ieders doel is om excellent werk te leveren. Het is erg mooi dat je de verwachtingen waarmaakt en dat je ‘die partner’ mag zijn in ‘beter bouwen!’. Na ieder project evalueren we de samenwerking met de opdrachtgever en wordt bekeken wat de meerwaarde van Seconed heeft opgeleverd en of de verwachtingen zijn waargemaakt.

Hoe ga je om met veranderingen in de markt?
Wat je ziet is dat er continu verandering en beweging is in de markt. Dit maakt dat doelstellingen die je maakt bij aanvang van een jaar soms aan het eind of zelfs in het midden van het jaar al compleet achterhaald zijn. Flexibel meebewegen in deze veranderingen en jezelf uitdagen iedere dag een beetje beter te worden is naar mijn mening een belangrijke factor! Met zijn allen gaan we mee in de veranderingen in de markt waar onze opdrachtgevers zich in bevinden, maar het vooruitlopen hierop is kenmerkend aan Seconed. Wie had begin dit jaar gedacht dat we voor een groot deel ons werk vanuit huis zouden moeten uitvoeren en dat een fysiek gesprek met een relatie tot de uitzondering zou behoren? Dit heeft geleid tot nieuwe inzichten en maakt dat relaties zelfs hechter worden. Dat is al een heel mooi resultaat op zich.

Kun je een belangrijk knelpunt benoemen waarmee je te maken hebt gehad tijdens jouw loopbaan bij Seconed?
Lastig vind ik deze vraag, misschien zijn het groeipijnen geweest? Terugdenkend valt dit eigenlijk best mee. Je komt er achteraf gezien sterker en beter uit. Ik zie het niet echt als een knelpunt maar meer als een ontwikkelfase. Seconed is een groeiende organisatie, waarbij bijna niets nog hetzelfde is als mijn start in 2013.

Op welk commercieel succes ben je erg trots?
Eigenlijk op meerdere successen ben ik erg trots. Een aantal projecten zijn heel gaaf, maar het is heel lastig om hieruit een keuze te moeten maken. In de loop der jaren zijn er zoveel mooie en interessante werken voorbijgekomen. Het zijn stuk voor stuk werken waar diverse specialisten warm voor draaien en zich gezamenlijk voor hebben ingezet. Wat ik wel merk is dat we met opdrachten van kleinere omvang onze opdrachtgevers echt heel goed ondersteuning kunnen bieden. Je kunt dan denken aan bijvoorbeeld risicoanalyses en ontwerptoetsen voor contractovernames. Als we eenmaal meedraaien op projecten merk je eigenlijk al snel dat onze hulp structureel wordt ingeroepen. Het zijn dan commercieel gezien misschien niet de grootste opdrachten, maar onze toegevoegde waarde die wij hierin kunnen en mogen bieden maakt mij trots!

Wat maakt dat je kiest voor Seconed en er ook terug blijft komen?
Dat heeft te maken met meerdere zaken. Enerzijds het feit wat ik al eerder benoemde dat wij gewend zijn om te werken met projectteams die gezamenlijk toetsen. Een tweede punt wat ik heel belangrijk vind om te benoemen is dat wij compleet onafhankelijk zijn. Wij hebben geen enkel belang voor een advies van een bepaalde toepassing of product, omdat we commercieel niet betrokken zijn bij de projecten. Daarnaast zie je dat, waar een ontwerpend ingenieur langere tijd aan één of twee projecten werkt, onze specialisten dagelijks meerdere complexe werken voorbij zien komen. Dat is een enorm voordeel. Zij zien in korte tijd diverse ontwerpen, de knelpunten daarbinnen, maar ook mogelijke oplossingen. Daarnaast doen zij veel ervaring op met materialen en de diverse toepassingen daarvan. Deze ervaring maakt dat risico’s goed worden ingeschat en kwaliteit proactief wordt geborgd.

Hoe ziet jouw werkdag er uit? En hoe doe/ervaar je dit in tijden van COVID-19?
Voor mij is eigenlijk geen één werkdag hetzelfde. Iedere dag loopt weer anders. Mijn werk is soms hollen en heel soms even stilstaan. Maar in wat een gek jaar zitten we eigenlijk met z’n allen. Voor COVID-19 was ik veel meer onderweg naar relaties en heb ik met veel interessante mensen aan tafel gezeten. Daar leer je veel van. Die gesprekken gaan nu voor een groot deel via video calls. Het grootste deel van mijn werkdag gaat nu op aan brainstormen met collega’s, verbeteringstrajecten en het samenstellen van offertes. Ik denk dat ik het zo voor een groot deel heb samengevat.

Wat voor vaardigheden heb je nodig om een goede Accountmanager te zijn?
Ik denk dat er vele manieren zijn om een ‘goede’ accountmanager te zijn. Dit is eigenlijk een mening of persoonlijke smaak die van persoon tot persoon verschillend kan zijn. Ik vind het heel belangrijk om dicht bij mezelf te blijven in mijn werkstijl en me daarin te houden aan normen en waarden die ik op persoonlijk maar ook op werkgebied erg belangrijk vind. Denk hierbij aan een oprechte interesse naar collega’s en relaties. Wat ik in mijn rol een handige vaardigheid vind is luisteren, door middel van vragen te achterhalen wat de wens áchter de wens is, of wat het échte probleem is dat ten grondslag ligt aan de symptomen. Ik wil onze opdrachtgevers écht helpen en dat kan alleen als je weet wat er echt speelt.

Hoe zie jij jouw toekomst bij Seconed? Wat zou je graag willen bereiken?
Seconed heeft de afgelopen jaren grote stappen gezet en er zullen er nog vele volgen. Ik geloof in de toegevoegde waarde die wij onze opdrachtgevers bieden. Door mij actief voor onze relaties in te zetten wil ik mijn steentje bijdragen in het helpen in beter bouwen! Dat is voor mij een belangrijke doelstelling.