Projectomschrijving
De nieuwe Euromax Terminal is gesitueerd aan de Noordkant van Maasvlakte I naast de Maasvlakte Olie Terminal. De kademuur reikt tot een diepte van 16,65 meter, met de mogelijkheid in de toekomst verder te worden verdiept tot 19,65 meter. Op die manier is de terminal geschikt om de toekomstige generatie containerschepen van 12.500 TEU te ontvangen. Bijzonder in het ontwerp is dat de kademuur is uitgevoerd als een betonnen diepwandconstructie. Dit heeft in Nederland voor een zeekade niet eerder plaatsgevonden. De diepwand reikt tot een diepte van -34 meter NAP en is 1.20 meter breed. De kademuur is onder droge omstandigheden gebouwd en daarna vrij gebaggerd.
Scope voor Seconed
Seconed werkte in opdracht van het Havenbedrijf Rotterdam. Voor gunning: Het beoordelen van het technisch deel van de EMVI-criteria voor maximaal 3 alternatieven van 5 aannemerscombinaties. Tijdens realisatie: Het leveren van second opinion op onderdelen van het ontwerp en het uitvoeren van inspecties tijdens de bouw in het kader van externe kwaliteitsborging.