Projectomschrijving
De provincie Noord-Holland heeft een groot onderhoud uitgevoerd aan de N246 en de N244, van Wormerveer tot Alkmaar. Ook de vernieuwing van de Beatrixbrug en de Kogerpolderbrug maakte deel uit van dit project.
Om de vernieuwing van deze bruggen uit te kunnen voeren zonder het verkeer volledig lam te leggen is er beslist om tijdens de werkzaamheden 2 tijdelijke beweegbare bruggen te voorzien. Deze tijdelijke bruggen werden gerealiseerd met huurcomponenten van de leverancier Janson Bridging. Het bewegingswerk van deze niet-gebalanceerde tijdelijke bruggen werd gerealiseerd met een hydraulische cilinder.
Het val van de definitieve bruggen is uitgevoerd als een gesloten doosvormige staalconstructie die rondom luchtdicht is afgelast. Twee staartliggers vormen de verbinding tussen de gesloten dekconstructie en de ballastkist. De hoofddraaipunten zijn onderling verbonden door een zware koppelbuis die het torderen van de staarten tussenrijdek en ballastkist voorkomt. De definitieve bruggen worden elektromechanisch aangedreven door middel van een kruk-drijfstangmechanisme.
Scope voor Seconed
- Het beoordelen van het ontwerp en het fabriceren van de tijdelijke bruggen op de scopes: algemeen bouwkundig, constructieve veiligheid, brandveiligheid, gebouw gebonden installaties alsook het bewegingswerk van de brug.
- Het beoordelen van het ontwerp en het fabriceren van de definitieve bruggen (Prinses Amaliabrug en Kogerpolderbrug) op alle scopes van het bouwbesluit: algemeen bouwkundig, constructieve veiligheid, brandveiligheid, bouwfysica, gebouw gebonden installaties alsook het bewegingswerk van de brug.
- Het opvolgen van de coatingswerkzaamheden.
De beoordeling werd uitgevoerd conform de TIS systematiek waarvoor Seconed gecertificeerd is. Op het eind van het project werd er door Seconed een ”Verklaring van geen bezwaar” afgegeven als bewijs van het feit dat het ontwerp en de uitvoering voldoen aan de vigerende normen waardoor het risico is genormaliseerd.