Projectomschrijving
Men treeft er naar om het traject tussen Roggebot en Kampen om te bouwen naar een autoweg met 2×2 rijstroken waar er 100 km/u mag worden gereden. Daarnaast is het project ook onderdeel van het programma “Ruimte voor de Rivier IJsseldelta Fase 2”. Door het weghalen van de Roggebotsluis verdwijnt namelijk ook de verkeersverbinding tussen Flevoland en Overijsel. Alvorens de Roggebotsluis kan worden weggehaald dient er een nieuwe brug over het Veluwerandmeer te zijn gebouwd.
De brug Roggebot bestaat in hoofdlijnen uit vijf vaste overspanningen en één beweegbaar deel. De beweegbare brug is uitgevoerd als basculebrug met de draaipunten aan de westzijde van de vaarweg. Het stalen val van de beweegbare brug is uitgevoerd als een gelast orthotroop stalen rijdek. Vanwege de relatief brede brug en de hiermee gepaard gaande grote reactiekrachten worden de twee hoofddraaipunten met een doorgestoken as uitgevoerd. De aandrijving van de brug gebeurt doormiddel van een panamawiel met een diameter van ongeveer 3 meter. De transmissieassen worden met de maximale lengte uitgevoerd om de stijfheid van het bewegingswerk te beperken en daarmee de belastingen op de onderbouw.
Scope voor Seconed
De scope van Seconed omvatte:
- Het uitvoeren van een CC3 controle op het DO ontwerp van de betonnen aanbruggen, de basculekelder en het stalen beweegbare val met bijbehorend bewegingswerk.