Projectomschrijving
De Afsluitdijk vormt de scheiding tussen het IJsselmeer en de Waddenzee, is een icoon van de Nederlandse waterbouw en is aangelegd in 1932. De primaire functies van de Afsluitdijk zijn het verzorgen van de waterveiligheid vanuit de Waddenzee en waterafvoer vanaf het IJsselmeer en als bijkomende functie het verzorgen van het wegverkeer tussen de provincies Noord-Holland en Friesland en voor scheepvaartverkeer tussen de Waddenzee en het IJsselmeer.
Door de stijging van de zeespiegel krijgt Nederland in de toekomst vaker met extreem weer te maken. Het gevolg is dat er vanuit de binnenwateren steeds meer overtollig water het IJsselmeer instroomt. Het is daarom belangrijk dat we de veiligheid vergroten door de Afsluitdijk en de sluizen sterker te maken. Tegelijkertijd moet de capaciteit om water af te voeren naar de Waddenzee worden vergroot.
De dijk wordt versterkt en het hoogte punt – de kruin -ongeveer twee meter verhoogd. Aan de kant van de Waddenzee krijgt de Afsluitdijk een nieuwe bekleding. Op het bovenste gedeelte van het schuine vlak van de dijk komt een nieuw type steenzetting: het Quattroblock. Op het onderste gedeelte worden 75.000 innovatieve betonnen elementen geplaatst: de Levvel-blocs. De blocs wegen elk 6.500 kilo en zijn speciaal voor de Afsluitdijk ontwikkeld en ontworpen. Door toepassing van dit golfbreker element is in totaal 200.000 m3 minder beton nodig en dit levert een besparing van 40.000 ton CO2 op (een reductie van 56%). Door een regelmatig legpatroon, dakpansgewijs, worden de blokken sneller en veiliger gelegd. Dit geeft een strak en mooi uiterlijk over de volle lengte van de dijk. Elk blok krijgt een chip om het te kunnen volgen bij de productie, de opslag en het transport.
Daarnaast worden de bestaande sluizen versterkt en komen er nieuwe spuisluizen en pompgemalen. Om meer water te kunnen afvoeren van het IJsselmeer naar de Waddenzee bouwt Levvel in het sluiscomplex bij Den Oever acht extra spuikokers. Er komt ook een groot gemaal, dat wordt ingezet als we met spuien onvoldoende water kunnen afvoeren. Tevens worden er nieuwe stormvloedkeringen gebouwd bij Den Oever en Kornwerderzand. Er wordt een flinke hoeveelheid energie bespaard doordat er minder gepompt hoeft te worden als gevolg van de vergroting van de spuicapaciteit. Gedurende het project wordt er ook aandacht besteed aan de realisatie van een zonnepanelenpark bij Den Oever. Dit park zal voldoende energie opwekken om alle installaties, zoals de nieuwe pompgemalen, die de waterkering rijk is te bedienen.
Tussen het IJsselmeer en de Waddenzee wordt een gat in de dijk gemaakt voor een vismigratierivier, waardoor vissen weer van zout- naar zoetwater kunnen zwemmen. Deze vispassage zal circa 4 kilometer lang worden en eromheen komt een ecologisch gebied voor wandelaars.
Scope voor Seconed
Vanwege het groot belang van de kwaliteit en betrouwbaarheid van de uitgevoerde werkzaamheden voor Nederland heeft Rijkswaterstaat een TIS voorgeschreven op alle constructieve delen van het project. Vanwege de grote ervaring binnen Seconed met complexe waterbouwkundige werken heeft Levvel de opdracht toevertrouwd aan Seconed.
In de opdracht van Levvel zal Seconed het ontwerp en de uitvoering opvolgen van onder andere de volgende onderdelen:
- Renovatie Spuimiddel Den Oever van zowel het beton als het staal;
- Het ontwerpen en plaatsen van nieuwe spuivoorzieningen aan de zijde Den Oever;
- Renovatie Spuimiddelen Kornwederzand van zowel beton als het staal;
- Stalen puntdeur;
- Stalen roldeur;
- Stalen schuiven inclusief het bewegingswerk;
- Aanleg van de vismigratierivier;
- Geleidewerken en remmingswerken van de haven;
- Opvolgen van de tijdelijke constructies die dienen als vervangende waterkering;
- Dijkversterking.
Al naargelang het te beoordelen onderdeel worden er door Seconed vereenvoudigde of complexe schaduwberekeningen opgesteld. Speciale aandacht bij de beoordeling gaat er onder andere naar levensduur aspecten en betrouwbaarheid.