Projectomschrijving
De bestaande brug in Urmond ter plaatse van de kruising van de Veestraat met het spoor voldoet niet meer aan de gestelde eisen. De oude stalen brug dateert uit 1944 en heeft slechts één rijstrook. De wens van de opdrachtgever is een nieuwe brug welke capaciteit biedt aan twee rijstroken met aan weerzijde een fiets- en voetpad. De bestaande stalen boogbrug zal dan ook vervangen worden door een betonnen brug bestaande uit prefab liggers met een druklaag.
Om de nieuwe brug te kunnen realiseren worden er ook nieuwe landhoofden aangelegd. Het landhoofd aan de noordzijde wordt ter plaatse van het bestaand landhoofd gebouwd. Het landhoofd aan de zuidzijde wordt achter het bestaande landhoofd aangelegd. Dit oude landhoofd blijft bestaan en dient als verloren bekisting en als steunwand voor de bestaande kolommenbaan.
De constructie van de nieuwe brug bestaat uit een statisch bepaald dek. Het nieuwe dek heeft een theoretische overspanning van 40.9 meter. De totale breedte van de dekconstructie bedraagt 14 meter met een constructiehoogte van 1.35 meter.
Scope voor Seconed
De scope van Seconed omvatte de toetsing van de publiekrechtelijke eisen, meer bepaald de hoofdstukken 2 t/m 6 van het bouwbesluit voor de gebruiksfuncties “bouwwerk geen gebouw zijnde”. Dit project is door Seconed uitgevoerd conform het TIS-reglement om bij oplevering te komen tot een afgifte van een Verklaring van Geen Bezwaar.
De TIS beoordeling heeft als doel de technische risico’s die met de realisatie van een bouwproject gepaard gaan te beperken. In het TIS concept wordt het technisch risicomanagement integraal toegepast op ontwerp en uitvoering en wordt toegekeken op de links tussen beiden (uitvoerbaar ontwerp en ontwerp gebonden uitvoering). Doormiddel van een schaduwberekening heeft Seconed het DO en UO beoordeeld. Tijdens de uitvoering werden er risico gestuurd toetsingen uitgevoerd. |